• info@ramzarz.info

کامنت های اخیر

  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
  • تیم تحریریهتیم تحریریه
  • 0

اتریوم حرکت صعودی خود را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد. طی یک هفته گذشته سطح تقاضا بیش از انتظار تحلیل‌گران افزایش یافته و سطوح مقاومت، یکی پس از دیگری شکسته شده است. تغییر زمان ادغام شبکه (Merge) یکی از عوامل موثر در جهش صعودی هفته اخیر است. با این حال گمانه‌زنی‌ها برای رفتار قیمت پس از تحقق ارتقای شبکه، احتمال اصلاح قیمت را تقویت می‌کند. از طرفی شاخص‌های آنچین و تحلیل‌های تکنیکال نیز فرضیه احتمال ریزش قیمت را تایید می‌کنند.

با توجه به مطالب عنوان شده، قصد داریم در این نسخه از تحلیل قیمت اتریوم، به شرح ساختار کنونی بازار بپردازیم و با ارزیابی آن از منظر فاندامنتال، تکنیکال و آنچین، افق پیش روی بازار اتریوم را روشن‌تر کنیم.

بیشتر بخوانید: ترید با هوش مصنوعی داشبورد معاملاتی رمزارز

تحلیل فاندامنتال اتریوم

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله تاثیر‌گذار بر اتر و دیگر توکن‌های زیرمجموعه شبکه اتریوم، مسئله ارتقای شبکه در ماه سپتامبر است. بخش عمده‌ای از افزایش تقاضای کنونی مربوط به مزیت‌های عنوان شده برای ارتقای مذکور است. علاوه بر این تغییر تاریخ ادغام شبکه، از ۱۹ به ۱۵ سپتامبر، موج تقاضا را تقویت کرد.

رشد مداوم بازار رمز ارزها طی یک ماه گذشته، روند قیمت را مستقل از سیگنال‌های منفی اقتصاد کلان به پیش می‌برد. بدبین‌ترین سرمایه‌گذاران نیز با استراتژی‌های محتاطانه وارد بازار شدند و از نوسانات صعودی بازار کسب سود می‌کنند. می‌توان گفت که حرکت صعودی و مستمر یک ماه گذشته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را تغییر داده است. در خصوص بازار اتریوم این مطلب به مراتب قوی‌تر است. این بازار طی یک دوره چند هفته‌ای بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران را جذب خود کرده است.

اما در کنار امید ایجاد شده به واسطه حرکت صعودی اخیر باید عوامل متوقف‌کننده این روند را هم در نظر گرفت. همانطور که گفته شد تقاضای کنونی حاصل خبر ارتقای شبکه در سپتامبر است. طبق گفته‌های توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، ادغام شبکه سرعت پردازش را افزایش داده و هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. اما این مزیت‌ها در صورت اجرای موفق این پروژه تحقق می‌یابد. در نسخه‌های پیشین «تحلیل روند قیمت اتریوم» گفتیم که تحقق کامل این پروژه نیازمند زمان بیشتری است و تغییرات اعمال شده در سپتامبر تنها ۱۰ درصد مزیت‌های عنوان شده را اجرایی می‌کند. به همین خاطر برخی از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران، کاهش قیمت پس از ارتقای شبکه را محتمل می‌دانند.

از طرفی بحث درباره ادامه یافتن مکانیزم PoW در یک انشعاب دیگر از شبکه، داغ شده است. هرچند ویتالیک بوترین در صحبت‌هایش درباره تغییر مکانیزم عنوان کرده است که ماینرها می‌توانند به شبکه اتریوم کلاسیک (ETC) بپیوندند، اما ماینرها با این موضوع مخالفت می‌کنند. چراکه ظرفیت و درآمد حاصل از استخراج ETC بسیار کمتر از اتریوم است.

در مجموع روند صعودی اخیر بیش از اینکه حاصل اتفاقات و تغییرات شبکه اتریوم باشد، نتیجه انتشار اخبار مثبت است. آنچه در حال حاضر حرکت صعودی را تداوم می‌بخشد قدرت خریداران است و این موضوع تا زمان انتشار اخبار منفی یا قدرتمند شدن طرف فروش، ادامه می‌یابد.

تحلیل تکنیکال اتریوم

همانطور که در مقدمه اشاره شد، قدرت خریداران اتریوم در ۷ روز گذشته بیش از حد انتظار تحلیل‌گران بوده است. قیمت پس از آزمایش و تثبیت حمایت ۱۷۰۰ دلاری، حرکت صعودی خود را با شدت بیشتری ادامه داد و توانست از مقاومت ۱۹۲۰ دلاری نیز عبور کند. در زمان نوشته شدن این مقاله، قیمت به مقاومت ۲۰۰۰ دلاری نیز رسیده است.

بر اساس تحلیل تکنیکال حرکات قیمتی، یک مقاومت در سطح ۲۰۲۰ دلاری واقع شده است و پس از آن یک مقاومت کلیدی در ۲۱۴۵ دلار قرار گرفته است. از طرفی حمایت‌ موجود در ۱۹۲۰ دلار هنوز آزمایش و تثبیت نشده، اما حمایت ۱۷۰۰ دلاری، حمایت کلیدی و مهمی است. برخی از تحلیل‌گران ۲۲۰۰ دلار را به عنوان هدف نهایی افزایش قیمت اخیر معرفی می‌کنند، اما افزایش تقاضای کنونی احتمال رشد بیشتر را نیز تقویت می‌کند. می‌توان گفت که در صورت حفظ قدرت تقاضا، قیمت تا ۱۵ سپتامبر (تاریخ ارتقای شبکه) به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد. اما خروج معامله‌گران مقطعی می‌تواند این روند را تغییر دهد.

پس از تثبیت حرکت صعودی اخیر، معامله‌گران بسیاری برای کسب سود وارد بازار اتریوم شدند. این معامله‌گران جزو سرمایه‌گذاران بلندمدت محسوب نمی‌شوند و به محض توقف حرکت صعودی یا شکسته شدن یکی از حمایت‌ها، به طرف فروش می‌پیوندند و کاهش قیمت را شدت می‌بخشند.

تحلیل تکنیکال اتریوم

الگوی امواج قیمتی نشان می‌دهد که هدف نهایی امواج صعودی اخیر سطح ۲۱۴۵ دلاری است. با توجه به این که قیمت به سطح ۲۰۰۰ دلاری رسیده و در صورت عبور موفق از آن، مقاومتی تا سطح ۲۱۵۰ دلاری وجود ندارد، می‌توان به الگوی امواج تکیه کرد. پس از نهایی شدن هدف موج پنجم، همه چیز به وضعیت کلی بازار وابسته است. به احتمال زیاد سرمایه‌گذاران مقطعی، در این سطح وارد معاملات فروش می‌شوند. اگر سرمایه‌گذاران بلندمدت بتوانند توکن‌های عرضه شده را به طور کامل جذب کنند، احتمال ادامه روند قیمت تا سطح ۲۴۰۰ و ۲۵۰۰ دلار نیز وجود دارد.

در کنار این تحلیل باید الگوی دیگری را نیز مد نظر قرار داد که ریزش شدید قیمت را پیش‌بینی می‌کند. یکی از تحلیل‌گران مطرح بازار رمزارزها که ریزش ماه ژوئن را پیش‌بینی کرده بود، در حساب توییتری خود به مخاطبانش از احتمال وقوع ریزش نهایی بازار در سطح ۲۵ هزار دلاری قیمت بیت کوین، خبر داده است. به عقیده او با ورود قیمت بیت کوین به کانال ۲۵ هزار دلاری، ریزش نهایی تا مرز ۱۶ هزار دلار رخ می‌دهد. هرچند شواهد موجود چنین ریزشی را نشان نمی‌دهد، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که بازار نزولی سال ۲۰۲۲ همچنان به شکل قطعی پایان نیافته است!

تحلیل قیمت اتریوم

تحلیل آنچین اتریوم

شاخص‌های آنچین نشان می‌دهند که معامله‌گران بازار مشتقات، روندی کاهشی را برای دوره پس از ارتقای شبکه در نظر گرفته‌اند. با بررسی قرادادهای آپشن و فیوچر در بازار مشتقات مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاران در راستای محافظت از سرمایه‌های خود مبالغی را جهت بیمه معاملات پس از ارتقای شبکه، در نظر گرفته‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بحران احتمالی بازار اتریوم، پس از راه‌اندازی و اجرای مکانیزم جدید رخ خواهد داد. هرچند وضعیت قراردادهای آپشن و فیوچر، ضرورتی برای تغییر حرکات قیمتی ایجاد نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که نگاه سرمایه‌گذاران به افق آتی بازار چگونه است.

بیشتر بخوانید: ربات تریدر چیست؟ (Trader Bot) معرفی بهترین ربات معامله‌گر ارز دیجیتال

جمع‌بندی

روند صعودی قیمت با شدت بیشتری در جریان است. حجم تقاضا با توجه به نزدیک شدن تاریخ ادغام شبکه، افزایش یافته و روند حرکات قیمتی مستقل از شرایط اقتصاد کلان به جهش صعودی خود ادامه می‌دهد. نکته‌ای که باید در نظر گرفت عامل حرکات سازنده اخیر است. افزایش تقاضا بر اساس اخبار و افق‌های پیش روی پروژه اتریوم شکل گرفته است و می‌تواند بر همین اساس روندی معکوس را در پیش گیرد. بنابراین عملکرد بلاک چین اتریوم پس از تحقق مکانیزم جدید، حائز اهمیت است.

مقاومت‌های کلیدی بازار طی ۷ روز گذشته شکسته شد و قیمت به مرز ۲۰۰۰ دلاری دست یافت. مقاومت بعدی در محدوده ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار واقع شده است که با هدف نهایی موج‌های پنج‌گانه قیمت همخوانی دارد. در صورتی که مقاومت ۲۰۲۰ یا ۲۱۴۵ دلاری اجازه عبور قیمت را ندهد، حمایت ۱۹۲۰ دلاری اولین نقطه توقف قیمت است، اما با توجه به اینکه این حمایت مورد آزمایش قرار نگرفته و تثبیت نشده است، امکان کاهش قیمت تا حمایت کلیدی ۱۷۰۰ دلار نیز وجود دارد.

تحلیل‌های آنچین نیز نشان می‌دهد که در افق کوتاه‌مدت و پس از تحقق پروژه ادغام، روند اصلاح قیمت آغاز می‌شود. این تحلیل بر مبنای قراردادهای آپشن و فیوچر در بازار مشتقات صورت گرفته است. سرمایه‌گذاران با پرداخت هزینه بیمه معاملات، نشان داده‌اند که خطر کاهش قیمت پس از پروژه ادغام جدی است.

اتریوم , تحلیل بازار , قیمت اتریوم ,

کامنت ها

نظر دهید

خبرنامه برای دریافت
آخرین به روزرسانی های شرکت ما