• info@ramzarz.info

کامنت های اخیر

  • ۳ مرداد ۱۴۰۱
  • تیم تحریریهتیم تحریریه
  • 1

بیت کوین طی هفته گذشته در محدوده نوسانی جدیدی معامله شد. هرچند قیمت نتوانست دوباره به بالای ۲۴ هزار دلار برگردد، اما پایداری حرکات قیمتی نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران این بازار را تغییر داده است. نهنگ‌های بیت کوین رشد قابل توجهی داشته‌اند و به طور کلی تردید و ترس حاکم بر بازار کاهش یافته است. با این وجود، از منظر تحلیل تکنیکال و برخی الگوهای آنچین، همچنان خطر ادامه یافتن بازار نزولی و ریزش قیمت تا زیر سطح ۱۸ هزار دلاری، از بین نرفته است. در این نسخه از تحلیل بیت کوین، قصد داریم از زوایای مختلف وضعیت کنونی بازار را مورد ارزیابی قرار داده و افق پیش روی آن را روشن‌تر کنیم.

 

ارزیابی فاندامنتال بازار بیت کوین

یکی از مسائلی که همواره عملکرد قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده است، اخبار مرتبط با این بازار و دیگر بازارهای مالی است. هرچند بروز نوسانات در پی اخبار حوزه اقتصاد امری طبیعی است، اما مسئله اصلی در بازار رمز ارزها، شدت نوسانات این بازار نسبت به وقایع حوزه اقتصاد است. بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود، از ورود به بازار بیت کوین و دیگر رمز ارزها پرهیز می‌کنند. علاوه بر این، ریزش‌های شدید و ناگهانی بیت کوین طی دوره نزولی اخیر نیز ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. اما طی چند هفته گذشته، بازار رفتار متفاوتی را نشان داده و همین امر باعث جلب اعتماد برخی از سرمایه‌گذاران شده است.

همانطور که در نسخه‌های پیشین تحلیل بیت کوین نیز اشاره کردیم، بازار نسبت به تورم ۹.۱ درصدی ایالات متحده واکنش منفی خاصی نشان نداد و توانست سویه صعودی خود را حفظ کند. در هفته اخیر نیز علی‌رغم افزایش نرخ بهره در اتحادیه اروپا و اعلام خبر فروش ۷۵ درصد از دارایی بیت کوینی کمپانی تسلا، شاهد ریزش قیمت نبوده‌ایم!

شاید بتوان گفت که طولانی شدن دوره نزولی اخیر نسبت به عدم پایداری قیمت تاثیر منفی کمتری روی بازار بیت کوین گذاشته است. اگر روند کنونی بازار همچنان ادامه یابد، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یافته و اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران جلب خواهد شد. در شرایط فعلی افزایش موج تقاضا می‌تواند محرک تغییر روند اصلی و شروع حرکت صعودی باشد.

بیشتر بخوانید: کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟ معرفی بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ ارز دیجیتال

ارزیابی تکنیکال بازار بیت کوین

تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کنونی درباره افق پیش روی بازار متناقض به نظر می‌آید. بسته به اینکه سرمایه‌گذاران یا تحلیل‌گران از چه روشی برای تفسیر حرکات قیمتی استفاده کنند، افق پیش رو نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین در این شرایط باید همه جوانب تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و دید جامع‌تری به بازار داشت.

همانطور که می‌دانید هنوز توافقی بر سر شکل‌گیری کف بازار نزولی و آغاز روند جدید وجود ندارد. برخی از تحلیل‌گران بر اساس مشخصات چرخه‌های پیشین بازار، ریزش تا سطح ۱۳ هزار دلار را نیز دور از انتظار نمی‌دانند! در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران نیز به شروع حرکت صعودی قیمت امیدوار هستند و معتقدند اگر بازار در بالای ۲۴ هزار دلار تثبیت شود، بدون هیچ مقاومتی تا محدوده تعادلی ۳۰ هزار دلار، پیشروی می‌کند!

قیمت در محدوده مرزی مهمی نوسان می‌کند. تثبیت قیمت در سطح بالاتر می‌تواند تاییدکنندهٔ یک سویه صعودی نسبتا قوی باشد و از طرفی عدم توانایی قیمت در عبور از این محدوده، باعث کاهش تقاضا و در نهایت ریزش قیمت خواهد شد. میانگین قیمت ۵۰ روزه و ۱۴۰۰ روزه (۲۰۰ هفته‌ای) را می‌توان به عنوان یک معیار معتبر در تحلیل تکنیکال مد نظر قرار داد. در حال حاضر میانگین قیمت ۵۰ روزه، ۲۲۳۶۸ دلار است و میانگین قیمت ۲۰۰ هفته‌ای، ۲۲۶۹۰ دلار. این دو سطح می‌توانند به عنوان سطح حمایت و مقاومت در نظر گرفته شوند. به عقیده برخی از تحلیل‌گران، قیمت بسته شدن کندل هفتگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر کندل هفتگی بتواند قیمت را در محدوده‌ای بالاتر از ۲۲۷۰۰ دلار حفظ کند احتمال رشد قیمت در هفته آتی افزایش می‌یابد، اما اگر این سطوح به عنوان مقاومت ظاهر شوند و قیمت نتواند از آن‌ها عبور کند، احتمال ادامه روند کاهشی افزایش یافته و در قدم اول به ۲۱۹۰۰ دلار و پس از آن به ۲۱ هزار دلار می‌رسد. این روند می‌تواند تا حمایت اصلی ۱۸ هزار دلار نیاز ادامه یابد.

باتوجه به اینکه در زمان نوشته شدن مقاله کندل هفتگی با قیمت ۲۲۵۷۰ دلار بسته شده است. احتمال کاهش قیمت وجود دارد. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت پس از رسیدن به کف کانال ۲۱ هزار دلاری، روند حرکت خود را معکوس کرده و سویه صعودی را تا کانال ۲۳ هزار دلار ادامه دهد. تعیین سویه قیمتی به استراتژی سرمایه‌گذاران و میزان تقاضا وابسته است.

تحلیل قیمت بیت کوین

ارزیابی بازار بیت کوین بر مبنای دیتای آنچین

هرچند از منظر تکنیکال، با عبور قیمت و تثبیت آن در بالای میانگین ۲۰۰ هفته‌ای، مقاومتی در مسیر افزایش قیمت وجود نخواهد داشت، اما اطلاعات آنچین، همچنان خوش‌بینی کوتاه‌مدت را تضعیف می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که کف دوره نزولی همچنان تثبیت نشده و بازار نیازمند یک رخداد تسلیم (Capitulation) دیگر است. بررسی دوره‌های نزولی پیشین نشان می‌دهد که کف بازار نزولی در سطحی ۸۵ درصد پایین‌تر از قله تاریخی قیمت تثبیت می‌شود. این در حالی است که کف شکل‌گرفته در ۱۸ ژوئن (۱۷۵۰۰ دلار)، ۷۴ درصد پایین‌تر از قله تاریخی قیمت است! بنابراین امکان ریزش دوباره قیمت وجود خواهد داشت. این تحلیل‌گران کف دوره نزولی اخیر را با توجه به دوره‌های پیشین، ۱۳ هزار دلار تعیین می‌کنند.

با این حال می‌دانیم که ضرورتی بر تکرار دقیق مشخصات دوره‌های پیشین وجود ندارد. در واقع شرایط بازار و حجم تقاضا است که شکل‌گیری کف بازار نزولی و شروع روند صعودی را تعیین می‌کند. در همین راستا قصد داریم به ارزیابی رویکرد کلی سرمایه‌گذاران کلان بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سوشال تریدینگ چیست؟ (Social Trading) آموزش سوشال تریدینگ برای مبتدی‌ها

بررسی تغییرات آدرس‌هایی با موجودی بیش از هزار یا بیش از ۱۰ هزار بیت کوین، همواره به عنوان یکی از معیارهای اصلی خوانش افق آتی بازار در نظر گرفته می‌شود. در دو هفته اخیر انباشت کوین‌ها توسط این آدرس‌ها افزایش قابل توجهی یافته است. اگرچه نهنگ‌های بیت کوین در اکثر دوره‌ها روند انباشت را ادامه می‌دهند، اما در دو هفته اخیر نرخ انباشت افزایش چشمگیری داشته است. می‌توان نتیجه گرفت که افق پیش روی بازار از نگاه سرمایه‌گذاران کلان مثبت است. اما برای کسانی که بر اساس استراتژی معاملات روزانه وارد بازار می‌شوند، تحلیل تکنیکال می‌تواند بیشتر موثر واقع شود.

قیمت بیت کوین

جمع‌بندی

بازار بیت کوین تغییرات مثبتی را نشان می‌دهد. خروج قیمت از ناحیه تعادلی پیشین (۲۰ هزار دلار) و پایداری قیمت در محدوده ۲۲ هزار دلاری، نشان از تغییر در سطح تقاضا دارد. در هفته‌ای که گذشت بازار توانست علیرغم سیگنال‌های منفی حوزه اقتصاد کلان، تعادل خود را حفظ کند.

از منظر تکنیکال، محدوده فعلی اهمیت فراوانی دارد. قیمت تا مرز میانگین ۵۰ روزه و میانگین ۲۰۰ هفته‌ای پیشروی کرده و اگر بتواند در بالای این سطوح تثبیت شود، احتمال رسیدن به ۲۸ و ۳۰ هزار دلار افزایش می‌‌یابد. از طرفی شکست قیمت در مواجهه با این سطوح مقاومتی می‌تواند باعث ریزش قیمت تا ۲۱ و ۱۸ هزار دلار شود.

افزایش انباشت آدرس‌هایی با دارایی بیشتر از ۱۰ هزار بیت‌ کوین نشان می‌دهد که تغییری بنیادی در ساختار بازار رخ داده است و احتمال آنکه در یک افق میان‌مدت روند بازار بیت کوین صعودی باشد بسیار زیاد است.

 

تحلیل بازار , قیمت بیت کوین ,

کامنت ها

نظر دهید

خبرنامه برای دریافت
آخرین به روزرسانی های شرکت ما