• info@ramzarz.info

کامنت های اخیر

  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
  • تیم تحریریهتیم تحریریه
  • 0

طی هفته اخیر برای اولین بار آزمایش مکانیسم جدید شبکه اتریوم، با موفقیت کامل انجام شد. برهمین مبنا جریان تقاضا به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و توانست قیمت را تا ۱۷۴۰ دلار ارتقا دهد. اجرای نهایی پروژه ادغام بین ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر صورت می‌گیرد و بازار گمانه‌زنی‌ها درباره عملکرد قیمت پس از  ادغام شبکه بسیار داغ است. برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت تا مرز ۳۰۰۰ دلار را افقی کوتاه‌مدت ارزیابی می‌کنند و برخی دیگر کاهش قیمت تا مرز ۱۰۰۰ دلار را دور از انتظار نمی‌دانند. از طرفی بحث معرفی توکن جدید ETHW نیز حواشی زیادی داشته و از زمان ورود به صرافی‌ها تا به امروز بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در این مقاله سعی داریم با بررسی وجوه مختلف بازار اتریوم، افق کوتاه‌مدت و بلندمدت اتریوم را روشن‌تر کرده و عملکرد قیمت را بر اساس شاخص‌های تحلیلی موجود پیش‌بینی کنیم. در همین راستا تحلیل خود را با ارزیابی سه بخش جمع‌بندی خواهیم کرد:

  • تحلیل فاندامنتال: ارزیابی آزمایش اخیر مکانیسم اثبات-سهام (PoS) و حواشی توکن ETHW
  • تحلیل تکنیکال: ارزیابی حمایت‌ها و مقاومت‌های کلیدی محدوده قیمتی فعلی و پیش‌بینی عملکرد احتمالی قیمت
  • تحلیل آنچین: بررسی روند کلی معلملات فیوچر و ارزیابی نسبت بیت کوین و اتریوم در بازار مشتقات

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل فاندامنتال

طی ۴۸ ساعت اخیر اجرای آزمایشی پروژه ادغام با موفقیت صورت گرفت. توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم اعلام کردند که موانع موجود در مسیر اجرای نهایی پروژه ادغام با تقریب خوبی کاملا بر‌طرف شده و شبکه آماده تغییر مکانیسم است. انشعاب (Fork) جدید شبکه اتریوم که با عنوان پروژه ادغام (Merge) شناخته می‌شود، سیزدهمین انشعاب شبکه محسوب شده و قرار است سازوکار اثبات-کار را به اثبات-سهام تغییر دهد.

همانطور که در نسخه‌های پیشین تحلیل اتریوم اشاره شد، هدف از این تغییر، کاهش مصرف انرژی برای پردازش تراکنش‌ها و ارزان‌تر شدن کارمزد تراکنش‌ها است. این امر مستلزم جایگزین شدن سهام‌داران به جای ماینرها است. در این روش، اعتبار تراکنش‌ها به واسطه سهام‌داران تایید می‌شود و توکن‌های خریداری شده توسط آن‌ها، تضمینی برای اعتباربخشی محسوب می‌شود. در همین راستا یکی از مسائل مهم در پروژه ادغام، پردازش بلاک‌ها در سازوکار اثبات سهام است. طی آزمایشات صورت گرفته درصدی از بلاک‌ها برای قرارگیری در فرآیند پردازش به مشکل برخوردند که علت آن عدم اتصال صحیح برخی از اعتبارسنج‌ها به شبکه بوده است. خبرها حاکی از آن است که مسائل نرم‌افزاری مربوط به این حوزه با آپدیت‌های اخیر توسعه‌دهندگان شبکه کاملا رفع شده است.

می‌توان بخشی از جهش قیمتی ۴۸ ساعت اخیر را محصول خبرهای مثبت مربوط پروژه ادغام در نظر گرفت. با نزدیک شدن به تاریخ اجرای نهایی، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای کسب سود از جهش‌های آتی وارد بازار شده‌اند. یکی از مزیت‌های دیگر پروژه ادغام، کاهش انتشار توکن‌های جدید است. به عبارتی با جایگزین شدن سهام‌داران به جای ماینرها، انتشار توکن‌های جدید از سالانه ۱۳۰۰۰ هزار توکن به ۶۰۰ توکن کاهش می‌‌یابد. بر مبنای اصل عرضه و تقاضا، کاهش نرخ رشد ذخیره اتریوم باعث افزایش بهای آن خواهد شد. همین امر عاملی است که می‌تواند مشوق سرمایه‌گذاران برای هولد کردن اتریوم در بازه‌های زمانی بلندمدت باشد. علاوه بر این موضوع، شبکه اتریوم به شکل خودکار تعدادی از توکن‌ها را برای حفظ ارزش بازار، می‌سوزاند که عامل دیگری در راستای کاهش نرخ رشد ذخیره اتریوم است. پیش‌بینی می‌شود که این اخبار نوسانات مثبتی را برای اتریوم به همراه داشته باشد. اما باید این موضوع را در نظر که این نوسانات مقطعی است و افزایش قیمت پایدار بر مبنای کاهش ذخیره، موضوعی طولانی‌مدت است.

در کنار بحث‌های مربوط به پروژه ادغام، موضوع ادامه یافتن مکانیسم اثبات-کار با توکن ETHW، حواشی بسیاری داشته است. این توکن که به تازگی وارد صرافی‌ها شده، نماینده شبکه‌ای است که قصد دارد فورک پیشین را با همان روش استخراج اداره کند. هرچند دور از انتظار نبود، اما ارزش توکن ETHW طی همین مدت کوتاه بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. توکن ETHW با ۱۹۵ دلار کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر در محدوده ۲۰ تا ۳۰ دلار نوسان می‌کند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که ارزش این توکن به زودی به ۱۸ دلار خواهد رسید.

تحلیل اتریوم

آینده مکانیسم اثبات-کار مشخص نیست، اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که ماینرها در حال حاضر به شکل گسترده‌ای به شبکه اتریوم کلاسیک مهاجرت (ETC) کرده‌اند. با توجه به مزیت‌های فورک جدید اتریوم، اگر اجرای آن موفق باشد، احتمال کمی وجود دارد که زیرمجموعه‌های این شبکه (DeFiها) از مکانیسم پیشین استقبال کنند. به همین خاطر ممکن است افق آتی اثبات-کار منفی ارزیابی شود.

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل تکنیکال

هرچند در اوایل هفته قیمت اتریوم در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار محصور شده بود، اما طی  ۴۸ ساعت اخیر، سویه‌ای صعودی باعث رشد قیمت تا سطح ۱۷۴۰ دلاری شد. افزایش سطح تقاضا و غلبه خریدان، یک جهش به نسبت قدرتمند را ایجاد کرد و باعث شد مقاومت ۱۶۸۰ دلاری شکسته شود. در حال حاضر مقاومت اصلی در سطح ۱۷۲۰ دلار واقع شده است. اگرچه قیمت از این سطح عبور کرد اما همچنان تثبیت نشده و با این مقاومت درگیر است.

نمودار ۴ ساعته یک سویه صعودی قدرتمند را نشان می‌دهد. اگر قیمت موفق به عبور از مقاومت ۱۷۲۰ دلاری شود، می‌توان از صعود قیمت تا کانال ۱۸۰۰ دلاری مطمئن بود.

تحلیل قیمت

بر اساس نمودار روزانه نیز می‌توان غلبه مقطعی خریداران را تایید کرد. با توحه به نزدیک شدن به تاریخ اجرای پروژه ادغام، احتمال حفظ موقعیت کنونی و تداوم نوسانات مثبت دور از انتظار نیست. اگر کندل روزانه بالاتر از ۱۷۲۰ دلار بسته شود، می‌توان به صعود قیمت امید بیشتری داشت.

تحلیل آنچین

اما بر اساس نمودار هفتگی بازار علیرغم جهش‌های مثیت اخیر، همچنان در الگوی نزولی قرار دارد. اگر کندل هفتگی با رنگ سبز بسته شود، می‌توان به صعود قیمت تا مقاومت ۲۰۰۰ دلار امیدوار بود. اما تغییر روند در نمودار هفتگی زمانی محقق خواهد که مقاومت ۲۰۰۰ دلاری شکسته شده و قیمت روند صعودی خود را تا ۲۵۰۰ دلار ادامه دهد.

تخلیل اتریوم

در صورتی که سویه صعودی فعلی با شکست مواجه شده و روند معکوس شود، می‌توان به حمایت ۱۵۰۰ دلاری اطمینان کرد. طی هفته‌های اخیر این حمایت بارها تحت فشار سنگین‌ فروش واقع شده و موفق عمل کرده است.

 

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل آنچین

اتریوم در هفته‌های اخیر در حال ثبت رکوردهای تازه‌ای در بازار مشتقات است. طی هفته‌ اخیر حجم معاملات فیوچر اتریوم از مرز یک  تریلیون دلار گذشت. این حجم از تقاضا برای ثبت معاملات فیوچر در تاریخ اتریوم کم سابقه است. علاوه بر این، حجم معاملات فیوچر اتریوم برای اولین بار در تاریخ بازار رمز ارزها بیشتر از حجم معاملات فیوچر بیت کوین بوده است. این رکوردهای تاریخی و پیاپی نشان‌دهنده ایجاد تغییراتی در ساختار بازار رمز ارزها است. به وضوح می‌توان مشاهده کرد که سرمایه‌گذاران بسیاری از بازار بیت کوین خارج شده و برای بازدهی بیشتر وارد بازار اتریوم شده‌اند. تداوم این انتقال در نهایت باعث ضعف بازار بیت کوین و رشد تصاعدی اتریوم خواهد شد. هرچند بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این تغییرات مقطعی و حاصل اخبار مربوط به پروژه ادغام است، اما باید چنین تغییراتی در ساختار بازار را جدی گرفت.

تحلیل اتریوم

باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که افزایش سطح تقاضا در بازار اتریوم دور از انتظار نیست. از اواسط ژوئن تا به امروز بیت کوین ۱۴ درصد رشد داشته است. این در حالی که ارزش اتریوم در همین مدت بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. طی هفته گذشته نیز نرخ رشد بیت کوین کمتر از اتریوم بوده است.  همین عوامل باعث شده میزان استقبال از اتریوم به شدت افزایش یابد. برخی از سرمایه‌گذاران اتریوم بر این باورند که ارزش بازار اتریوم بیشتر از ارزش بازار بیت کوین خواهد شد. البته این گمانه‌زنی‌ها هنوز شواهد مستحکمی ندارند. برای تحقق این امر باید قیمت اتریوم، در حالی که قیمت بیت کوین ثابت خواهد ماند، به ۳۰۰۰ دلار برسد!

 

جمع‌بندی

انتظار برای اجرای پروژه ادغام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. آزمایش موفق مکانیسم جدید، سویه افزایشی قیمت را تقویت کرده است. فضای حاکم بر بازار نشان می‌دهد که روند صعودی اخیر به احتمال زیاد تداوم خواهد یافت.

تحلیل‌های تکنیکال نیز نشان می‌دهد که در صورت عبور از مقاومت ۱۷۲۰ دلاری، می‌توان به صعود بیشتر امیدوار بود. کندل‌های ۴ ساعته و روزانه، یک سویه صعودی قابل قبول را گزارش می‌کنند، اما وضعیت نمودار هفتگی به سطح قیمتی بسته شدن کندل در پایان هفته بستگی دارد. اگر این کندل به رنگ سبز بسته شود، احتمال صعود تا ۲۰۰۰ دلار بسیار افزایش می‌یابد، اما در صورت ایجاد کندل قرمز، خطر کاهش قیمت و آزمایش سطوح حمایت وجود دارد.

افزایش معاملات فیوچر اتریوم نشان‌دهنده تغییری ساختاری در بازار رمز ارزها است. آنچه مشخص است، جذب شدن سرمایه‌گداران بیت کوین به سرمایه‌گذاری در بازار اتریوم است.

تحلیل بازار , قیمت اتریوم ,

کامنت ها

نظر دهید

خبرنامه برای دریافت
آخرین به روزرسانی های شرکت ما