• info@ramzarz.info

کامنت های اخیر

  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰
  • تیم تحریریهتیم تحریریه
  • 0

صرافی بایننس

تقریبا از زمان آغاز به کار، بایننس همیشه در صدر صرافی­‌های کریپتو بوده است. بی ­شک تبدیل شدن به بزرگ­‌ترین صرافی رمزارزی در طول یک­ سال باعث شد که مدیر بایننس (CZ) دیدگاه خود را حتی از این نیز فراتر برده و بایننس را به یکی از بزرگ‌­ترین انیستیتو­های بلاکچینی دنیا تبدیل کند. تبدیل شدن یک صرافی متمرکز به جایی برای مبادلات ۱۰۰ رمزارز با سرعت باورنکردنی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ثبت سفارش در ثانیه و نقدینگی قابل توجه، موضوعی­ست که نمی­‌توان آن را نادیده گرفت. موضوع دیگر ایجاد ساختار در محتوای یک صرافی نامتمرکز است.

برای رسیدن به این حجم عظیم از کارایی، CZ در طول ۱ سال “بایننس­چین” را راه‌­اندازی کرد. این یک زیرساخت بلاکچینی جدید بود که با هدف اجرای بی­نقص، ایجاد نقدینگی و راحتی در استفاده، به وجود آمده بود. هرچند این بلاکچین در ابتدا با اهداف عدم­تمرکز یا  استفاده از اطلاعات کامپیوتر ساخته نشده بود، با این­حال ساختار فنی این بستر، در بازه زمانی مشخصی خواهد توانست به این اهداف دست یابد. بایننس­­چین (Binance Chain) یک مثال خوب برای استفاده از بلاکچین برای ایجاد دارایی­‌های دیجیتال یک­پارچه و یک صرافی نامتمرکز جایگزین است.

توکن­ BEP2 و مزایای استفاده از آن

برای انتقال ارزش در “بایننس چین” (Binance Chain)، یک توکن باید با استاندارد BEP2 سازگار باشد. یک توکن برای استفاده از این استاندارد (Binance Chain Evolution Proposal 2) باید مجموعه‌­ای از پارامترهای از پیش تعیین شده را در دارایی­‌های “بایننس­چین” مورد استفاده قرار دهد. هر روز تعدادی از پروژه­‌هایی که از استانداردهای ERC-20 یا NEP-5 استفاده می­‌کنند، برای استفاده از استاندارد BEP2 اعلام آمادگی می­‌کنند. حتی بیتکوین معمولی نیز می‌تواند از سرعت، امنیت و کارایی در نسخه BEP2 بهره برد. برخی از رمزارزهای پایدار مانند TrueUSD، بیزینس­‌های خود را به این زنجیره انتقال داده­‌اند.

تا سپتامبر ۲۰۱۹ تعداد ۱۳۳ دارایی در زنجیره بایننس لیست شده‌­اند. برای یکپارچه­ سازی “بایننس­چین” جهت تعیین اینکه چه کسی هر یک از بلاک­‌های استخراج شده را دریافت می­‌کند، از یک روش ترکیبی با استفاده از DPos و pBFT استفاده می­‌شود. این یک مکانیزم قانون­گذاری جایگزین در مقایسه با روش اثبات کار است که در مقایسه با آن از انرژی بسیار کمتری بهره می­‌برد. در روش pBFT نیازی نیست که تمام گره­‌ها برای تایید تراکنش به توافق دست یابند که این مسئله تا حد قابل توجهی باعث کاهش مصرف انرژی محاسباتی خواهد شد.

مزایای استفاده از توکن BEP2 عبارتند از:

– کاهش مشکلات برای توسعه و راه‌­اندازی توکن توسط توسعه ­دهندگان
– امکان استفاده از BNB برای انتقال توکن­‌های BEP2
– امکان استفاده از کیف ­پول­‌های مختلف مثل TrustWallet
– امنیت زیاد و سرعت تراکنش بالا

توکن BEP-20 و مزایای استفاده از آن

استاندارد BEP-20 در “بایننس اسمارت­چین” به عنوان یک بخش فنی و تخصصی در نظر گرفته شده است. استاندارد BEP-20  با هدف راه‌­اندازی طیف وسیعی از توکن­‌ها برای ایجاد انعطاف بیشتر در بلاکچین بایننس، به وجود آمد. به کمک این استاندارد می­‌توان هر چیزی از سهام مشارکت گرفته تا دلارهای موجود در حساب بانکی را تعریف کرد. با استفاده از استاندارد BEP-20 می‌­توان توکن بومی یا حتی توکن­‌های پشتوانه از بلاکچین­‌های دیگر را نیز به وجود آورد. مثلا می‌توان به نسخه BEP-20 توکن­های LINK و XRP به عنوان نمونه‌­ای از این دارایی‌­های دیجیتالی اشاره کرد.

این ساختار برای مطابقت با کراس-­چین­‌هایی ایجاد شده بود که پیش از این به سختی کار می­‌کردند. به همین دلیل توکن های BEP-2 را می­‌توان به صورت آنی به توکن BEP-20 تبدیل کرد. احتمالا ساده‌­ترین روش برای این­کار استفاده از اکستنشن بایننس است. هزینه انتقال یک توکن BEP-20 مانند یک توکن BEP-2 در بایننس­چین، از طریق توکن BNB تامین می­‌شود. این یک مشوق برای تایید­کننده­‌های تراکنش در بلاکچین است که بابت سختی کار خود به عنوان پاداش دریافت می‌­کنند.

مزایای استفاده از توکن BEP-20 عبارتند از:

– سرعت بالا و مقیاس­ پذیری زیاد
– هزینه تراکنش پائین
– تطابق و هماهنگی با کراس­چین
– مطابقت با bep2 و امکان سوئیچ کردن بین این دو شبکه
– سادگی قرارگرفتن در لیست صرافی

تشابه و تفاوت bep2 با  bep20

تشابهات

پروتکل BEP-20 یک استاندارد برای ساخت توکن در “بایننس اسمارت­چین” است که استاندارد ERC-20 را ارتقاء داده است. از این استاندارد می­‌توان برای تعریف اینکه چه کسی و به چه صورتی می­‌تواند آن ها را خرج کند، استفاده نمود. این استاندارد با هر دو استاندارد شناخته شده  ERC-20 و BEP-2، سازگار است. علت این مسئله شباهت­‌های موجود بین BEP-20 و استانداردهای ERC-20 و BEP-2 است.

هر دو توکن BEP-2  و  BEP-20 از بایننس­کوین (BNB) به عنوان سوخت در بلاکچین استفاده می­‌کنند. این موضوع برگرفته از این واقعیت است که هم BEP-2 و هم BEP-20 از ساختار زنجیره دوگانه (dual chain architecture) بهره­ مند هستند. بنابراین می‌­توان گفت که هر دو بلاکچین “بایننس­چین” و “بایننس اسمارت­چین” از یکدیگر پشتیبانی می‌­کنند.

تفاوت bep2 با bep20

همان­طور که می­‌دانید “بایننس اسمارت­چین” (BSC) در قالب یک مدل پیشرفته و به موازات “بایننس­چین” (BC) ایجاد شده که این دو مکمل یکدیگر به حساب می‌­آیند. “بایننس اسمارت­چین” بدون ایجاد ترافیک مرتبط با بخش تراکنش­‌ها، می­‌تواند اپلیکیشن‌­های نامتمرکز را تغذیه کند، که این خود به معنای تسریع مبادلات است. از آنجایی که BEP-20 توکن­‌های “بایننس اسمارت­چین” است، این توکن­‌ها در مقایسه با BEP-2 از سرعت بالاتری برخوردار است.

اگر از یک Multicoin account در TrustWallet استفاده می­‌کنید، آدرس BEP-2 همان آدرس BNB شما خواهد بود که با “bnb” آغاز می­‌شود. اما آدرس BEP-20 که توسط اسمارت­چین بایننس پشتیبانی می­‌شود، دقیقا مانند آدرس­‌های اتریوم با 0x آغاز می­‌شود.

صرفا برای مشخص کردن تفاوت بین BEP-2 و BEP-20 در حد امکان، این ارتباط را به خاطر داشته باشید:

– توکن BEP-2 در بایننس­چین (Binance chain) مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
– توکن BEP-20 در اسمارت بایننس­چین (Binance Smart Chain) مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

این دو توکن از زیرساخت منحصر به فردی برخوردار هستند که در عین حال، ترکیبی از کارایی این دو استاندارد، یک راهکار جالب برای افزایش سرعت تراکنش‌ها در نظر گرفته می­‌شود.

بیشتر بخوانید

تفاوت ERC-20 و TRC-20 در چیست؟

کیف پول‌­های BNB و BEP-2

توکن بومی بایننس یا همان BNB، نقشی معادل سوخت (گس در شبکه اتریوم)  را در بلاکچین بایننس ایفا می‌­کند. کاربران می­‌توانند هزینه انتقال توکن­‌های BEP-2 را با توکن BNB پرداخت کنند. توکن­‌های BEP-2 نیز مانند سایر دارایی­‌های دیجیتالی در کیف پول ذخیره می­‌شوند. وب سایت رسمی  BEP-2 بایننس از کیف پول­‌های سخت­افزاری ترزور (مدل تی)، لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و کول والت نیز به عنوان راهی برای حفاظت و ایمن نگه داشتن این ارز دیجیتالی نام برده است.

خلاصه­‌ای از این نوشته

همان گونه که قبلا ذکر شد، توکن BEP-2 استاندارد دیگری از بایننس است که مخفف عبارت Binance Chain Evolution Proposal 2 است. توکن BEP-2 با تعاریف فنی تخصصی در اکوسیستم بایننس­چین است که قواعد آن باید مد نظر قرار گیرد. استاندارد BEP-2 نیز مانند BEP-20، به استاندارد شناخته شده ERC-20 در سیستم اتریوم مرتبط است. به علت پیروی  توکن­‌های BEP-20 از استانداردهای فنی ERC-20 این دو نوع توکن می­‎‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

توکن­‌های BEP-20 مدلی از استاندارد در “بایننس اسمارت­چین” است که یک بلاکچین موازی با توکن­‌های BEP-2 در بایننس­چین به حساب می‌­آید. این به آن معناست که این دو نوع توکن می‌­توانند با ارزش­‌های برابر با یکدیگر مبادله شوند. “بایننس اسمارت­چین” (توکن­‌های BEP-20) نمونه منطبق با استاندارد ERC-20 است. بنابراین در مقایسه با توکن BEP-2 انعطاف­پذیرتر بوده و از سرعت بیشتری برخوردار است.

باید در نظر داشت که این استانداردها و بلاکچین­‌های مختلف، رقیب یکدیگر نبوده و بیشتر برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده و به کار گرفته می­‌شود. دانستن تفاوت bep2 با bep20 و به خصوص تفاوت­‌های مربوط به نحوه کارکرد آن ها می­‌تواند در انتخاب هر یک از این توکن‌­ها مفید واقع شود.

منابع

Source: ۱, ۲, ۳, ۴

کامنت ها

نظر دهید

خبرنامه برای دریافت
آخرین به روزرسانی های شرکت ما